درایور پرینتر چیست ، نحوه دانلود درایور پرینتر و نصب آن

درایور پرینتر چیست و چگونه درایور پرینتر خود را نصب کنیم؟

درایور پرینتر یا راه انداز پرینتر در واقع نرم افزاری است که کامپیوتر را برای کار با پرینتر شما توانا می سازد. در واقع اگر پرینتر شما به کامپیوتر متصل شود و درایور یا راه انداز مربوط به آن پرینتر روی کامپیوتر نصب نشده باشد سیستم عامل قادر به شناسایی پرینتر نبوده و نمی تواند از آن پرینتر استفاده کند.

البته در برخی موارد سیستم عامل کامپیوتر به طور ابتدایی پرینتر را شناسایی می کند اما نمی تواند از تمام امکانات و قابلیت های پرینتر استفاده کند و به عبارت دیگر با حداقل توانایی ها پرینتر شما را شناسایی می کند.

ممکن است پرینتر شما قابلیت های متعددی داشته باشد و شما برای استفاده از تمامی قابلیت های آن باید درایور کامل مخصوص خود آن پرینتر را نصب نمایید.

 

چه موقع باید درایور پرینتر را نصب کنیم؟

درایور پرینتر از الزامات مهم استفاده از آن است و زمانی که یک پرینتر جدید می خرید و یا می خواهید یک پرینتر دیگر به کامپیوترتان متصل کنید نیاز است تا درایور پرینتر مورد نظر را روی سیستم عامل کامپیوترتان نصب کرده یا به عبارت دیگر درایور آن را برای سیستم عامل کامپیوتر خود تعریف نمایید.

همچنین زمانی که سیستم عامل کامپیوتر خود را عوض می کنید ( ویندوز آن را عوض می کنید ) بایستی درایور پرینترتان را نصب نمایید.

انواع درایور پرینتر

درایور پرینتر در نسخه های مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. نسخه های مختلف درایور یک پرینتر با توجه به ویژگی هایی که دارد ممکن است دارای حجم متفاوتی باشد. یک پرینتر قابلیت های مختلفی برای چاپ کردن ارایه می دهد. شما برای استفاده از همه این قابلیت ها بایستی از نسخه کامل درایورهای ارایه شده استفاده نمایید. تنظیمات بخصوص و برنامه های جانبی که کار چاپ اسناد و تصاویر را بهبود بخشیده و یا راحت تر می کنند معمولا همراه فایل درایور اصلی یک پرینتر ارایه می شوند.

بصورت کلی دو نوع درایور پرینتر وجود دارد. درایور اصلی یا اورجینال پرینتر و نسخه درایور بیسیک یا ساده شده آن. در ادامه هرکدام از این نسخه ها رو توضیح می دهیم.

درایور اصلی یا اورجینال

درایور اصلی پرینتر در واقع نسخه کامل درایور پرینتر است که توسط شرکت سازنده پرینتر و به همراه خود پرینتر عرضه می شود. همراه با این درایور برنامه ها یا نرم افزارهای کوچکی وجود دارند که باعث می شوند بتوانید از همه قابلیت های پرینتر یا دستگاه خود استفاده نمایید.

نسخه کامل درایور کارایی دستگاه شما را افزایش می دهد و به واسطه آن شما می توانید آپشن ها و موارد مختلفی مانند کیفیت چاپ ، میزان مصرف تونر یا جوهر ، تنظیمات استفاده از کاغذهای مختلف و سایر امکانات پرینتر خود را مدیریت نمایید.

درایور بیسیک

نسخه بیسیک درایور تنها امکانات اصلی پرینتر یا دستگاه شما را قابل استفاده می سازد. نسخه بیسیک درایور پرینتر به مراتب حجم کمتری دارد. اما بسیاری از امکاناتی که درایور اصلی در اختیار شما قرار می دهد را ندارد.

نحوه پیدا کردن درایور پرینتر

ما در وب سایت فیکس هو تلاش می کنیم درایور های بیسیک و اورجینال انواع پرینتر و ماشین های اداری را برایتان قرار دهیم. فایل ها بصورت فشرده هستند و هیچ پسوردی ندارند.

برای یافتن درایور دستگاه مورد نظر خود کافیست مدل آن را در کادر جستجوی پایین یا بالای صفحه جست و جو نمایید.

آموزش نصب درایور پرینتر

برای نصب درایور پرینتر چندین روش وجود دارد که در ادامه بیان می شود. اما قبل از هر چیز از تشابه مدل درایور مورد نظر با مدل پرینتر خود مطمئن شوید ضمن اینکه ممکن است ویندوز شما 32 بیت یا 64 بیت باشد که باید درایور مخصوص همان ویندوز را دانلود نمایید.

و اما روش های نصب راه انداز یا درایور پرینتر:

روش اول:

فایلی که دانلود کردید از حالت فشرده خارج نمایید، در مورد اکثر درایور ها، داخل فایل های آن معمولا یک فایل اجرایی با پسوند exe. وجود دارد که با اجرای آن می توانید مراحل نصب پرینتر را انجام دهید. در مورد درایور هایی که فایل اجرایی ندارند بایستی از روش دوم استفاده نمایید.

نکته خاصی که وجود دارد اینکه در مورد اکثر پرینترهای اچ پی و کانن شما هنگام شروع نصب درایور بایستی دستگاه خود را خاموش کرده باشید یا کابل یو اس بی آن را جدا نمایید. در یکی از مراحل نصب شکل کابل یو اس بی به شما نشان داده می شود. در این مرحله با اتصال کابل یو اس بی و یا روشن کردن پرینتر باید صبر کنید تا این مرحله به طور خودکار ادامه پیدا کند.

روش دوم:

این روش برای درایور هایی است که فایل اجرایی یا exe. ندارند. نصب این گونه درایور ها به طور دستی انجام می شود. برای این منظور بایستی از قسمت کنترل پنل ویندوز کامپیوترتان یا از قسمت منوی استارت وارد بخش پرینترها شوید و از گزینه Add Printer دستگاه مورد نظر خود را نصب نمایید.

نصب بعضی از پرینترها خصوصا مدل های قدیمی ممکن است مشکل باشد ، در صورتی که نتوانستید درایور مورد نظرتان را نصب نمایید می توانید از قسمت نظرات مطرح نمایید تا کمکتان کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد فروشگاه
اسکرول به بالا
مشاوره و خرید پرینتر